A körültekintő fékszervíz életet menthet!

Miért kiemelten fontos a fékszervíz?

A legalapvetőbb követelmény gépjárműveink fékszerkezetének kiváló állapota.  Meghibásodás esetén közvetlen veszélyt jelent a vezető és közvetlen környezetében közlekedők számára. Ha zajt hallunk a fékezés során, vagy úgy érezzük, hogy a fékút megnőtt, gyengébben fog a szerkezet, akkor erősen javallott a fékszervíz. A fék gondoskodik ugyanis arról, hogy az autó a szükséges pillanatban megálljon, ami történhet lassan, komótosan, de előfordulhat, hogy hirtelen és nagy erővel lesz rá szükségünk. A fékszervíz a fékbetétekre, féktárcsára, dobfékre és fékfolyadékra terjed ki. Ezek közül bármelyik meghibásodhat, elkophat, elfogyhat, s akkor azonnali javításra, cserére szorul, különben a teljes fékberendezés megbízhatatlanná válik. A megbízható szervizeléshez hozzátartozik az, hogy a fékszervíz hatékonyságát fékhatásmérő műszerrel ellenőrzik és dokumentálják, így garantált a munka jó minősége. kötelező a preventív fékszervíz, amely során ellenőrzik a fékfolyadék állapotát, a fék-, betét-, és tárcsa állapotát, felülvizsgálják a menetdinamikai és menetbiztonsági rendszereket. Ilyenkor derül ki, szükség van-e az alkatrészek cseréjére, vagy sem. A megfelelő fékhatás a kiszámítható sebességszabályozás miatt olyan kiemelkedően fontos. Enélkül gépjárműünk kiszámíthatatlan és befolyásolhatatlan, ez pedig a közlekedési résztvevők veszélyeztetését jelenti.

Mikor különösen fontos a fékszervíz?

Fékszervíz szükséges akkor, ha a következőket tapasztaljuk vezetés közben. Ha fékezéskor jobbra, esetleg balra húz az autó. Ha fékezéskor a kormány ráz-remeg ezáltal a futómű károsodhat. Ha fékezésnél fémes „rágó” hang hallatszik. Ha puha fékpedál, vagy hosszú fékpedál út. Teljes rendszerjavításra általános használat mellett szinte kizárt, hogy sor kerüljön, ez olyankor fordul elő, ha a járművel balesetet szenvednek.

Mi történik a fékszervíz során?

A fékszervíz során a fékfolyadékot ellenőrzik, szükség esetében cserélik. A fékfolyadéknak közvetítő szerepe van a fék működésében, hiszen a fékpedál lenyomását követően a fék folyadék feladata a kerékfékek működtetése. A fékfolyadék legfontosabb fizikai tulajdonsága, hogy hajlamos megkötni a vizet – télen jégdugók, melegedéskor vízgőzképződés jöhet létre, szélsőséges hőmérsékleti viszonyok mellett. Ez negatívan befolyásolja a fékrendszer megbízható működését, s így a biztonságunkat is. Emellett károsítja a többi alkatrészt is, mert víz jelenlétében oxidáció alakul ki, s ez korrodálódáshoz vezet, amely a környezetében lévő fém alkatrészeket érinti. A meghatározott időközönkénti fékfolyadék csere elmulasztása, súlyos károsodást okoz a menetbiztonsági- és dinamikai rendszerekben, amelyeknek a javítása felesleges és magas extraköltségekkel járhat. A csere azért is fontos, mert az öregedő fékfolyadék idővel tönkreteszi a teljes fékrendszert, ami szintén extra költségeket jelent a számunkra.

A fékbetét a fékszervíz során szintén ellenőrzésre, szükség esetén cserére kerül. Ezt az alkatrészt nem szokták karbantartani. Élettartalma cserétől-cseréig tart. A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Ha túlterhelt az alkatrész, az égéshez vezet.

A féktárcsa szintén cserétől-cseréig használható. Ugyancsak ellenőriztetni kell a fékszervíz során. Élettartalmára kihatnak a vezetési szokások is, ezért nehéz megmondani, hogy mennyi ideig fog biztonságosan funkcionálni. Ezért a csere akkor esedékes, ha a tárcsa már nem felel meg a gyártási előírásoknak. Alapvetően egy első féktárcsa optimális élettartama általában 70-100.000 kilométer, a fékbetété30-50.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 60-160.000 kilométer, a fékbetété 30-80.000 kilométer. Tehát viszonylag ritkán kerül cserére, hacsak bevásárlásra használjuk az autót, vagy kisebb utazásokra.

A dobfék 100-150.000 kilométert bír, amennyiben 10-20.000 kilométerenként fékszervíz karbantartáson esik át. Ha letelt az ideje, komplett cserére szorul, ami érinti a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet is.

Milyen magasak a fékszervíz költségei?

Az autóhoz szükséges alkatrészek és a munkadíj összegétől függően nagyon változó, hogy mennyibe fog kerülni a fék szervizelése. Ez attól is függ, hogy az ellenőrzés során milyen állapotban vannak az alkatrészek, szükséges-e a cseréjük. Amennyiben igen, az nyilván magasabb kiadásokkal jár. Ezeknek össze pedig az alkatrész miben lététől függ. Például a dobfék hibásodásának esetében összetettebb problémával kell számolnunk, s így annak költségei is magasabbak.